Dzisiaj, tj. 30.10.2020. odbyło się drugie w tym tygodniu spotkanie PIPT z Premierem Jarosławem Gowinem.
Tym razem w spotkaniu brali również udział Minister Olga Semeniuk, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju, Pracy i Technologii oraz Bartosz Marczuk, wiceprezes Polskiego Funduszu Rozwoju.
Izbę reprezentowali:
- Tomasz Kobierski, prezes Rady PIPT, prezes zarządu Grupy MTP
- Krzysztof Szofer, członek Rady PIPT, prezes Abyss s.c.
- Beata Kozyra, prezes zarządu PIPT
- Paweł Montewka, prezes Pracowni Sztuk PLastycznych sp. z o.o, członek PIPT
- Sławomir Jezierski, firma A A A Expo sp. z o.o., członek PIPT
Na dzisiejszym spotkaniu sytuacja branży targowej została uzupełniona perspektywą firm oferujących usługi dla branży targowej, m.in. w postaci projektowania i budowy stoisk targowych.
Przedstawiciele Izby mieli szansę ponownie przedstawić postulaty branży:
- Umorzenie całości otrzymanych kwot pomocy z PFR dla firm, które pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczą, że 75% ich ubiegłorocznego przychodu była całkowicie zależna od organizacji, obsługi oraz innych usług świadczonych na rzecz imprez targowych
w kraju i za granicą. - Otrzymanie rekompensaty w wysokości 50% ubiegłorocznego przychodu dla firm, które pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczą, że 75% ubiegłorocznego przychodu firmy była całkowicie zależna od organizacji, obsługi oraz innych usług świadczonych na rzecz imprez targowych w kraju i za granicą.
-
Dodanie do listy PKD objętych abolicją składek ZUS oraz postojowym w Tarczy 6.0 poniższych kodów PKD:
82.30.Z – organizatorzy targów, wystaw i kongresów
68.20.Z – wynajem i zarządzanie nieruchomościami: pod tym kodem PKD działają obiekty targowe i konferencyjne wynajmujące powierzchnię wraz z usługami towarzyszącymi na rzecz wydarzeń targowych, konferencji, eventów
73.11.Z – działalność agencji reklamowych: pod tym kodem PKD działają firmy projektujące i budujące stoiska targowe, wystawy i branding kongresowy
52.29.C – działalność pozostałych agencji transportowych: pod tym kodem PKD działają firmy transportu i spedycji targowej
Powyższe postulaty dotyczą firm branży targowej i kongresowej, których przychód w trzech dowolnie wybranych miesiącach 2020 r. był niższy o co najmniej 75% w stosunku do przychodu uzyskanego w tych samych miesiącach w 2019 r. i które pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczą, że 75% ich ubiegłorocznego przychodu była całkowicie zależna od organizacji, obsługi oraz innych usług świadczonych na rzecz targów i kongresów w kraju i za granicą.
Premier Jarosław Gowin nawiązał do rozmów z 29.10.2020 r i potwierdził iż Rząd rozważa pomoc dedykowaną branżom, które nie tylko najbardziej ucierpiały z powodu koronawirusa, ale są również kluczowe dla gospodarki i będzie rekomendował rządowi zaliczenie branży targowej do branż priorytetowych.
Obecny na spotkaniu wiceprezes PFR, Bartosz Marczuk w odniesieniu do postulatu dotyczącego umorzenia całości otrzymanych kwot pomocy z PFR wskazał możliwe – chociaż na razie absolutnie hipotetycznie – narzędzia weryfikacji firm branży targowej, które będą spełniać zaproponowane w postulatach kryteria. Prezes Marczuk stwierdził również, że jeśli rząd wyrazi zgodę na nasz postulat wówczas zaprosi przedstawicieli Izby do konsultacji i wspólnego szukania najlepszych rozwiązań.
Pan Premier potwierdził również, że otrzymał przesłane przed spotkaniem w dniu dzisiejszym szacunki Izby dotyczące wielkości ewentualnej pomocy i przedstawi je w najbliższym czasie rządowi.
Rozmowa miała tym razem charakter bardziej merytoryczny i tchnęła w nas nieco nadziei.
Panie Premierze dziękujemy za kolejne spotkanie i czekamy na propozycje wsparcia dla naszej branży.