Uczestnicy wydarzeń chcą się spotykać, firmy odczuwają potrzebę i widzą korzyści z uczestnictwa w targach, zapotrzebowanie na bezpośredni kontakt i wymianę wiedzy face-to-face jest ogromne, a sektor, mimo globalnych i lokalnych wyzwań rozwija się. To najważniejsze wnioski płynące z Raportu Polskiej Izby Przemysłu Targowego “Targi w Polsce w 2023 roku”.
4 czerwca 2024 r. na Międzynarodowych Targach Poznańskich odbyła się konferencja prasowa Polskiej Izby Przemysłu Targowego, podczas której Tomasz Kobierski – Prezes Zarządu Grupy MTP i Prezes Rady PIPT, wraz z Krzysztofem Szoferem, wiceprezesem spółki BWS Expo i Filipem Bittnerem, wiceprezesem zarządu Grupy MTP zaprezentowali Raport “Targi w Polsce w 2023 roku”, który jest podsumowaniem minionego roku w branży. W spotkaniu uczestniczyła także Wiesława Galińska dyrektor generalna PIPT.
„Polski rynek targowy charakteryzuje się bogatą ofertą wydarzeń branżowych i dla klienta indywidualnego, które odbywają się w różnych częściach kraju. Dzięki strategicznemu położeniu, Polska przyciąga zarówno wystawców, jak i odwiedzających z całej Europy oraz innych części świata, co sprzyja międzynarodowej współpracy oraz promocji polskiej gospodarki. Dynamika rozwoju oraz różnorodność organizowanych wydarzeń świadczą o silnej pozycji Polski jako centrum targowego Europy Środkowo-Wschodniej” – mówił Tomasz Kobierski Prezes Zarządu Grupy MTP i Prezes Rady PIPT.
Jakie kluczowe wnioski płyną z Raportu?
Dane statystyczne
Raport wykazał, że mimo wyzwań i zmieniających się warunków gospodarczych, polski rynek targowy odnotował wzrost. W 2023 roku zorganizowano 121 targów, a wielkość wynajętej powierzchni wystawienniczej wzrosła znacząco, osiągając 130% stanu z roku poprzedniego. W zakresie frekwencji w 2023 roku obserwujemy wyraźny wzrost zarówno liczby wystawców ogółem, jak i zwiedzających. Liczba wystawców ogółem wzrosła w stosunku do roku 2022 o 21%, podczas gdy liczba wystawców międzynarodowych zwiększyła się o 38%.
Adaptacja branży targowej do zachodzących zmian
Targi, stojąc w obliczu postępującej transformacji, zmian klimatycznych i demograficznych próbują na nowo zdefiniować swoją rolę, dostarczając zwiedzającym nowych doświadczeń, a wystawcom nowych możliwości. Zadaniem targów jest również odpowiadanie na coraz bardziej wymagające oczekiwania młodszych pokoleń, które szukają nowych doświadczeń i przestrzeni do kontaktu bezpośredniego z markami, z którymi się identyfikują. Zmianie ulegają formaty wydarzeń, jak również same stoiska targowe, które stają się coraz bardziej multimedialne i generują coraz mniej odpadów. Coraz większy nacisk kładziony jest na zrównoważone praktyki podczas organizowania wydarzeń targowych, od używania ekologicznych materiałów po minimalizację odpadów i redukcję emisji dwutlenku węgla. Ponadto polskie centra wystawiennicze przechodzą proces rozbudowy i modernizacji, co ma na celu jeszcze lepsze dostosowanie ich do zmieniających się wymagań rynkowych i oczekiwań uczestników wydarzeń.
Znaczenie targów dla gospodarki
Targi w Polsce odgrywają kluczową rolę w rozwoju gospodarczym miast, przyczyniając się do wzrostu lokalnych gospodarek poprzez turystykę biznesową i zwiększone zapotrzebowanie na usługi hotelowe, gastronomiczne i transportowe. Poznań, Kielce, Warszawa, Gdańsk czy Kraków, jako gospodarze wielu międzynarodowych wydarzeń, przyciągają przedsiębiorców i zwiedzających z całego świata, co przekłada się na wzrost inwestycji w regionie.
Prognozy na przyszłość – Spotkania bezpośrednie to jedno z najlepszych narzędzi wspierających markę i jej relacje z otoczeniem.
Sektor, mimo globalnych i lokalnych wyzwań rozwija się. Z rosnącą liczbą planowanych na 2024 i 2025 rok wydarzeń oraz zwiększającym się zainteresowaniem zarówno krajowych, jak i międzynarodowych wystawców oraz zwiedzających, polski rynek targowy ma przed sobą perspektywę dalszego wzrostu.
Zapraszamy do lektury Raportu.