Najnowsze badania dowodzą, że targi pozostają najważniejszym instrumentem komunikacji biznesowej. Wyniki niemieckiego badania MesseTrend 2014 przeprowadzonego po raz kolejny w końcu 2013 roku na grupie wystawców uczestniczących w targach skierowanych do profesjonalistów (B2B), wskazują, że w kolejnych dwóch latach 57% wystawców zamierza utrzymać wydatki na udział w targach na dotychczasowym poziomie, zaś 26% wystawców planuje wzrost tych wydatków. Badania zrealizował instytut TNS Emnid na zlecenie AUMA – Stowarzyszenia Niemieckiego Przemysłu Targowego. Małe firmy zamierzają inwestować więcej w targi Jak informuje AUMA, około 26% firm zamierza w latach 2014-2015 zwiększyć budżety marketingowe przeznaczone na udział w targach, zaś 57% przedsiębiorstw planuje pozostawić budżety na takim samym poziomie. Jedynie 17% firm chce zmniejszyć środki na ten cel. Takie wyniki badania dowodzą ostrożnego optymizmu, jaki wykazują wystawcy, jeśli chodzi o najbliższą przyszłość. Co ciekawe, aż 29% małych firm, tj. wykazujących obroty poniżej 2,5 mln euro, zamierza zwiększyć budżet na udział w targach. Około 14% małych przedsiębiorstw mówi zaś o zmniejszeniu wydatków na targi. Na konferencji prasowej AUMA w Kolonii w grudniu ub.r. Przewodniczący Walter Mennekes podkreślił, że większe zainteresowanie targami, tj. wolę zwiększenia budżetów na udział w targach, zadeklarowali przede wszystkim ci wystawcy, którzy zwykle uczestniczą w targach jeden lub dwa razy w roku. Około 30% badanych małych firm planuje zwiększyć wydatki na targi w kolejnych dwóch latach, a 19% z nich w przyszłości także brać udział w większej ilości targów. Natomiast 71% badanych wystawców zamierza uczestniczyć w mniej więcej takiej samej liczbie targów. Tak więc najwyraźniej firmy te jak dotychczas mają pozytywne doświadczenia z udziału w targach. Wyniki badania MesseTrend 2014 potwierdziły również, że zamiary wystawców co do liczby udziałów w targach w kraju w ciągu kolejnych kilku lat są pozostają na dotychczasowym poziomie. Podobnie ma się dalsze zainteresowanie i zaangażowanie niemieckich wystawców w udział w targach za granicą. Z badań wynika również, że udział procentowy budżetów na targi w całości wydatków przedsiębiorstw na działania marketingowe B2B nadal jest bardzo wysoki. Obecnie stanowi on 42%, a więc jest na poziomie podobnym jak pięć lat wcześniej. Małe przedsiębiorstwa wydają na udział w targach nawet więcej, bo około 45% środków. Według Przewodniczącego Mennekesa „Przedsiębiorcy, którzy czują potrzebę ukierunkowania swoich działań marketingowych coraz częściej decydują się na targi. Najwidoczniej są oni przekonani o wysokiej skuteczności targów jako instrumentu marketingu i komunikacji biznesowej.” Prawie 80% niemieckich wystawców uważa targi za ważny lub bardzo ważny instrument swojego miksu komunikacyjnego. To tylko nieznacznie mniej, niż średnio w minionych latach, pomimo rosnącej konkurencji w tym obszarze. Mennekes oświadczył, że dla wystawców targi pozostają wciąż w centrum komunikacji B2B. Dla porównania znaczenie reklamy w publikacjach branżowych w ostatnich pięciu latach znacznie spadło, stwierdził przewodniczący AUMA. Podobnie organizacja prezentacji firmowych ma dziś znacznie mniejsze znaczenie niż wcześniej. Źródło: AUMA – Stowarzyszenie Niemieckiego Przemysłu Targowego; www.auma.de