W oparciu o wstępne dane statystyczne targów jakimi dysponują Polska Izba Przemysłu Targowego oraz CENTREX Międzynarodowy Związek Statystyk Targowych – audytor tych danych – można stwierdzić, że targi w Polsce wciąż pozostają ważnym instrumentem marketingu i komunikacji biznesowej. Porównując statystyki targowe w układzie 2-letnim (ze względu na cykl organizacji kilku wiodących marek targów co 2 lata), Polska Izba Przemysłu Targowego przewiduje tendencję wzrostową wszystkich kluczowych parametrów: powierzchni targowej wynajętej, liczby wystawców i liczby zwiedzających. Według danych PIPT i CENTREX przyrost powierzchni wynajętej na targach w 2014 r. wyniesie ok. 73,5 tys. mkw. (2014: blisko 816 tys.; 2012: ponad 742 tys.) wzrost liczby zwiedzających szacuje się na ok. 120 tys. osób (2014: ponad 1 282 tys.; 2012: ponad 1 162 tys.). a liczba wystawców wzrosła o 987 (2014: blisko 29 tys.; 2012: blisko 28 tys.). Liczba samych imprez targowych, w stosunku do 2012, utrzymuje się na zbliżonym poziomie. Międzynarodowe Targi Poznańskie – lider branży – odnotowały wzrost liczby zwiedzających o 32,11% a wynajętej powierzchni o 15,54%. Liczba wystawców na poznańskich targach pozostała prawie na tym samy poziomie. – Zarówno organizatorzy targów w Polsce jak i firmy projektujące i budujące stoiska targowe zauważają, że wystawcy wykorzystując ożywienie gospodarcze z jakim mamy do czynienia od 2013 roku, kontynuują uczestnictwo w targach, a nawet zwiększają nakłady na tę platformę komunikacji biznesowej i marketingu. Zainwestowali zarówno w poprawę jakości swoich wystąpień na targach, jak i w wielkość ekspozycji targowych – mówi Marzenna Łukaszewicz, dyrektor Biura PIPT. – Statystyki dowodzą, że utrzymuje się tendencja wzrostowa jeśli chodzi o zwiedzających na targach w Polsce. To trend rosnący nieustannie od 2010 roku. – dodaje Halina Trawa, wicedyrektor Biura Izby. Tendencja wzrostowa Zdaniem ekspertów targowych, długofalowy wzrost gospodarczy Polski sprzyja rozwojowi polskiego sektora targowego, który z kolei podąża za potrzebami gospodarki i przedsiębiorców wspierając rozwój gospodarczy regionów i kraju. Poprawa kondycji wielu polskich małych i średnich przedsiębiorstw zachęca je do uczestnictwa w ponad 200 specjalistycznych targach w Polsce. Nie bez znaczenia jest korzystne położenie geopolityczne naszego kraju. Wzrasta znaczenie Polski jako ważnego – jeśli nie najważniejszego – rejonu targowego w Europie Środkowej. Sprzyja temu zarówno coraz lepsza infrastruktura obiektów targowo-konferencyjnych i oferta towarzysząca targom, jak i znaczna poprawa infrastruktury drogowej. Targi się zmieniają Szeroko rozumiane targi zmieniają obecnie swoje funkcje i oblicze. Mamy do czynienie z hybrydyzacją działalności firm w branży targowej. – Kiedyś mieliśmy przede wszystkim targi kontraktacyjne, gdzie istotne było zawarcie kontraktu lub jego perspektywa. Dziś pojawili się w branży profesjonalni organizatorzy konferencji i kongresów, eventów i wystaw towarzyszących innym wydarzeniom o charakterze sportowym, kulturalnym, społecznym i handlowym – podsumowuje zmiany zachodzące w branży Przemysław Trawa, Prezes Rady PIPT. Przedsiębiorstwa targowe zauważyły to i zaczęły rozszerzać swoją działalność. Warszawskie EXPO XXI definiuje się nie tylko jako przestrzeń targową, ale także jako multi venue, celowo podkreślając możliwości wykorzystania przestrzeni, znacznie szerzej niż tylko w targach kontraktacyjnych. Targi w Krakowie organizują również wydarzenia kongresowe w Expo Kraków i dopuszczają do organizacji eventów, także korporacyjnych. MTP jest gospodarzem wydarzeń kongresowych już od dłuższego czasu. Choćby Światowy Kongres Klimatyczny w 2008 roku, którego efektem było wybudowanie nowoczesnego Centrum Kongresowego, czyli Sali Ziemi. Audyt CENTREX Jak informuje audytor danych statystycznych polskiego rynku targowego CENTREX –Międzynarodowy Związek Statystyk Targowych ostateczne wyniki statystyczne za 2014 r. znane będą już za kilka tygodni. Źródło: Polska Izba Przemysłu Targowego