W oparciu o wstępne dane statystyczne targów jakimi dysponują Polska Izba Przemysłu Targowego oraz CENTREX – audytor tych danych, można stwierdzić, że targi w Polsce pozostają ważnym instrumentem marketingu i komunikacji biznesowej. Porównując dane statystyczne w układzie 2-letnim (ze względu na cykl organizacji kilku wiodących marek targów co 2 lata), wielkości powierzchni targowej wynajętej wystawcom na targach w Polsce w 2013 r. najprawdopodobniej utrzyma się na niemal tym samym poziomie Nieznaczny przyrost powierzchni wynajętej na targach wyniesie około 0,4% (2013 r. – ok. 679 000 mkw, wobec 675 907 mkw w 2011 r.). Liczba wystawców na targach w Polsce, według wstępnych danych statystycznych spadła około 4% w porównaniu z analogicznym, 2011 rokiem (2013 r. – ok. 27 600, wobec 28 770 w 2011 r.) , co było efektem wcześniejszego wyhamowania inwestycji w wielu branżach gospodarki i tym samym pogorszenia kondycji przedsiębiorców, a nie spadkiem zainteresowania targami. – Wykorzystując ożywienie gospodarcze z jakim najwyraźniej mamy do czynienia od 2013 roku, prawdopodobnie wystawcy, którzy kontynuują uczestnictwo w targach, traktując je jako skuteczną platformę komunikacji biznesowej. Zainwestowali zarówno w poprawę jakości swoich wystąpień na targach, jak i w wielkość ekspozycji targowych – mówi Marzenna Łukaszewicz, dyrektor PIPT. – Bardzo cieszy ewidentny dalszy wzrost liczby zwiedzających na targach w Polsce. Ta tendencja wzrostowa utrzymuje się nieustannie od 2010 r. – dodaje Halina Trawa, wicedyrektor PIPT. Za 2013 rok przewidywany jest wzrost liczby gości targowych o około 12% w porównaniu z 2011 r. (w 2013 r. – ok. 1 272 000; w 2011 r. 1 126 267). Zdaniem ekspertów targowych, stały wzrost liczby zwiedzających wynika z wielu czynników. Z pewnością procentuje korzystne położenie geopolityczne Polski – między wschodem a zachodem Europy. Od 2004 roku wschodnia granica Polski stanowi jednocześnie granicę Unii Europejskiej. Z tego powodu ośrodki targowe w Polsce stają się miejscem spotkań biznesu ze Wschodu i Zachodu, z korzyścią dla wielu sektorów gospodarki. Doskonale zdają sobie sprawę z tego zarówno organizatorzy targów w Polsce jak i operatorzy bazy targowo – konferencyjnej. Organizatorzy targów nieustannie poprawiają swoją skuteczność w docieraniu do właściwych grup docelowych zwiedzających i mobilizowaniu ich do przyjazdu na targi skierowane do biznesu. W ocenie organizatorów targów wzrasta też poziom profesjonalizmy zwiedzających. Zwiedzający biznesowi pojawiający się na stoiskach wystawców są dziś znacznie lepiej przygotowani do spotkań. Rola targów W 2013 r. Polska Izba Przemysłu Targowego obchodziła Jubileusz 20-lecia samorządu przedsiębiorców działających w branży targowej. Była to doskonała okazja do podsumowanie dorobku PIPT. – W ciągu 20 lat udało się nam wprowadzić standardy europejskie. Poddać sektor targowy w Polsce nie tylko standaryzacji definicyjnej, ale także jakościowej – powiedział prezes PIPT i prezes Międzynarodowych Targów Poznańskich , Andrzej Byrt podsumowując 20-letni dorobek Izby. – Dorobek samorządu targowego pokazuje jak targi się zmieniły, i jaką ważną rolę odgrywają nie tylko jako narzędzie biznesu, ale także w rozwoju regionów Polski. Dlatego martwi mnie niewystarczający brak zainteresowania targami ze strony władz politycznych i samorządów. Targi potrzebują promocji jak każde inne przedsięwzięcie, również ze strony władz państwowych, tak jak to się dzieje od wielu lat na zachodzie. Targi są ważnym narzędziem ożywienia gospodarki i nic nie wskazuje na to, aby w przyszłości miało się to zmienić, dlatego współpraca miast z targami jest tak ważna – podkreślił Adam Gabrysiak, wiceprezes PIPT i prezes firmy Abisal. Targi są takie, jaka jest gospodarka, są jej swoistym zwierciadłem – komentuje Paweł Babij, prezes Inerservis. – Dla targów niezbędna jest wiedza o ich znaczeniu dla rozwoju przedsiębiorczości, rozwoju miast i regionów, w których się one odbywają. Coraz odważniej i konsekwentniej trzeba mówić ojakości wydarzeń targowych, o ich znaczeniu dla branż. Bardzo bym chciał, aby w roku 2014 nie rozmawiać o targach językiem hitów i rekordów, lecz aby ich atrakcyjność mierzyć innowacyjnością i traktować je jako ważny i skuteczny sposób promocji gospodarczej – dodaje Paweł Babij. Targi kontra kryzys Rok 2013 był dla Europy okresem wygasania kryzysu, a w Polsce przyniósł zahamowanie tempa wzrostu z PKB na poziomie 1,4%. Jednak pomimo tych niesprzyjających warunków targi się obroniły. – Kryzys światowy w piątym roku trwania również i w Polsce wywarł najbardziej dolegliwy negatywny wpływ na stan naszej gospodarki w pierwszej połowie 2013 r. W rozmaitych branżach mógł on wyglądać i wyglądał zapewne inaczej, ale I połowa 2013 roku przebiegła pod znakiem narastającego pesymizmu: mniej wystawców niż w przewidywaniach, mniejsze rezerwowane powierzchnie, szczuplejszy zakres usług. Zmiana nastąpiła w połowie roku, w czerwcu, najpierw w tych sektorach, które eksportowały, potem stopniowo objęła ona kolejne z tymi pierwszymi związane. Po wakacjach było już wiadomo, że koniunktura wydobrzała i polepszyły się widoki na przyszłość – podsumowuje Andrzej Byrt. – Rok 2013 wydaje się być w pewnej mierze przełomowym dla organizatorów targów w Polsce. Po pierwsze dane statystyczne wskazują na może nie tak wielkie, ale jednak wyraźne wzrosty we wszystkich kategoriach tj. powierzchni, liczby firm uczestniczących w targach i powierzchni zamawianej przez firmy. Ważnym wskaźnikiem jest zahamowanie spadku powierzchni wynajmowanej przez firmy bo w ostatnich latach było to wyraźnie widoczne – ocenia Mirosław Pietrucha, dyrektor CWK Opole. Targi inwestują W ostatnich latach wyraźnie poprawia się jakość targów w Polsce oraz stan infrastruktury targowej. Wystawcy i zwiedzający na targach korzystają z nowoczesnych, dynamicznie rozwijających się, modernizowanych i nowo budowanych centrów targowych. Warto zauważyć, że w ostatnich trzech latach polskie firmy targowe zainwestowały w nowoczesną infrastrukturę ok. 300 mln złotych. Dzięki temu w wielu miejscach w Polsce powstało łącznie prawie 100 tys. mkw nowoczesnych obiektów targowych i konferencyjno-kongresowych. – Miniony rok był pierwszym pełnym rokiem działalności Międzynarodowych Targów Gdańskich w nowej siedzibie – Centrum Wystawienniczo-Kongresowym AmberExpo. To nowoczesne centrum oferuje usługi o najwyższych europejskich standardach zarówno w obszarze wystawienniczym jak i kongresowym – komentuje Maciej Glamowski, wiceprezes Międzynarodowych Targów Gdańskich. W Krakowie już w maju zostanie oddany do użytku jeden z najnowocześniejszych ośrodków targowo-kongresowych w kraju. Doskonale zlokalizowane oraz wielofunkcyjne Międzynarodowe Centrum Targowo–Kongresowe EXPO Kraków umożliwi organizację niemal każdego wydarzenia. – Cały kompleks będzie się składał z dwóch hal wystawienniczych o powierzchni 5 i 4 tys m2, połączonych przestronnym lobby o pow. 1,4 tys m2. Hale są przystosowane do potrzeb wszystkich targów: nośna podłoga, brak słupów ograniczających przestrzeń, dużo bram montażowych, wszystkie media w specjalnych kanałach w podłodze. Z lobby będą wejścia do sal seminaryjnych – podzielnych, klimatyzowanych i w pełni wyposażonych. Dobry dojazd, duży parking. To w skrócie walory obiektu, które umożliwią nam umiędzynarodowienie obecnie organizowanych wydarzeń i rozwój imprez targowych – wymienia Grażyna Grabowska, prezes Targów Kraków. Lider branży, Międzynarodowe Targi Poznańskie miniony rok także zaliczają do udanych. Zarówno pod względem inwestycji w infrastrukturę jak i dywersyfikacji usług. – Zaprocentowała strategia konsekwentnych inwestycji w unowocześnianie infrastruktury targowo-konferencyjnej, rozszerzania, przy jednoczesnej profesjonalizacji zakresu świadczonych usług i dywersyfikacji portfela imprez targowych. MTP od 2009 roku przeznaczyły na rozbudowę i modernizację swoich obiektów ponad 200 mln zł – konkluduje Przemysław Trawa, wiceprezes Międzynarodowych Targów Poznańskich. W 2012 roku MTP oddały m.in. gruntownie zmodernizowane Centrum Kongresowe w Pawilonie 15 z Salą Ziemi. W lutym i kwietniu 2014 zakończą się dwie ważne inwestycje – przebudowa pawilonu 8 A oraz budowa łącznika pomiędzy pawilonem 8 A, a Centrum Kongresowym. W rozpoczętym roku gruntowną modernizację przejdzie pawilon 3. Jego przestrzeń wystawiennicza powiększy się o ok. 1000 m2. Mniejsze ośrodki miejskie dostrzegają rangę targów i także inwestują w infrastrukturę targową. Przykładem jest inwestycja w Opolu. Nowoczesne Centrum Wystawienniczo-Konferencyjne rozpoczęło swoją działalność 10 stycznia br. CWK Opole na pewno stanie się ważną instytucją otoczenia biznesowego o czym świadczy szybko zapełniający się kalendarz imprez na 2014 r. Stare i nowe imprezy w Polsce i zagranicą Rok 2013 był również udany pod katem organizacji imprez zarówno tych wszystkim dobrze znanych, ale także zupełnie nowych, co szczególnie cieszy organizatorów. – Nowe możliwości związane z nowoczesną infrastrukturą AmberExpo zdynamizowały rozwój wielu kontynuowanych tytułów. Dotyczy to przede wszystkim Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO, które nie tylko umocniły swoją drugą pozycję w Europie wśród imprez poświęconych branży transportowej, ale w powszechnej opinii uczestników wpisały się jako czołowa impreza targowa w Europie – mówi Maciej Glamowski, wiceprezes MTG. Zmienia się i rozrasta kalendarz imprez targowych także Międzynarodowych Targów Poznańskich. Sukcesywnie uatrakcyjniana jest formuła targów będących rozpoznawalnymi markami w swoich branżach takich jak Budma, Polagra, Poleko ITM, Drema, Meble. Od kilku lat z powodzeniem swoją pozycję budują targi sformatowane pod określone segmenty rynków i potrzeby klientów, jak targi ogrodnicze Gardenia, Motor Show, Poznań Game Arena, Tour Salon, czy Smaki Regionów. Rok 2014 będzie także miał swoje premiery. Przy targach Innowacje Technologie Maszyny zadebiutuje Forum Odlewnicze FOCAST. W bloku Targów Mody Poznań odbędą się w nowej formule Targi Maszyn i Komponentów dla Przemysłu Włókienniczego, Odzieżowego i Obuwniczego – INTERMIC. W warszawskim Expo XXI w 2013 r. odbyło się 39 imprez targowych. Było wśród nich wiele znanych imprez jak REMA Targi Przemysłu Reklamowego – Promotions Business Fair EXPO XXI Warsaw Poland, Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetleniowego Światło, Międzynarodowe Targi Sprzętu Elektronicznego i Zabezpieczeń Elektrotechnika , ISSA INTERCLEAN, Automaticon – Międzynarodowe Targi Automatyki i Pomiarów, Stacja Paliw, Złoto, Srebro, Czas czy Międzynarodowa Wystawa Zieleń to Życie. – Cieszy mnie przede wszystkim zaufanie, jakie pokładają w EXPO XXI organizatorzy z Polski i z zagranicy. Niektórzy z nich podjęli decyzję o przedłużeniu współpracy z nami na kolejnych kilka lat, m.in. znany zagraniczny organizator AMSTERDAM RAI postanowił, iż ich flagowa impreza ISSA INTERCLEAN stanie się główną imprezą Europy Środkowej i Wschodniej i będzie kontynuowana w Warszawie przez kolejne lata – komentuje Żaneta Berus, wiceprezes PIPT oraz prezes EXPO XXI. W kalendarzu EXPO XXI nie zabrakło też zupełnie nowych wydarzeń. ITE ( w Polsce znany pod nazwą Lentewenc) zdecydował o zainicjowaniu kilku nowych imprez na rynku polskim, z których pierwsze edycje odbyły się jesienią minionego roku ( Warsaw Build, Warsaw International Healhcare Exhibition – WIHE oraz TransPoland). Wszystkie dotychczas odbyte imprezy ITE będą kontynuowane w kolejnych latach. Na liście nowych tytułów jest także Festiwal Marketingu autorstwa OOH MAGAZINE oraz Targi Outsourcing – Wsparcie dla Twojego biznesu. Targi Kraków również zaliczają 2013 r. do bardzo udanych, nie tylko ze względu na historyczną inwestycję – EXPO Kraków, ale także ze względu na sukces zorganizowanych imprez. – Niemal każde zorganizowane przez nas wydarzenie cieszyło się dużym zainteresowaniem wystawców oraz znakomitą frekwencją zwiedzających. Targi Stomatologiczne KRAKDENT® wypracowały taką markę, że musimy reglamentować powierzchnię wystawienniczą! Targi Książki odwiedziła rekordowa liczba 40 tys. osób. Cieszy nas rozwój imprez dedykowanych przemysłowi. Targi EUROTOOL ® i organizowane wspólnie z nimi Targi BLACH-TECH-EXPO mają szansę (dzięki otwarciu EXPO Kraków) w szybkim tempie powrócić do roli wiodącej imprezy w kraju. Targi KOMPOZYT-EXPO ® już teraz uznawane są za najważniejsze wydarzenie branży kompozytów w tej części Europy. Miniona edycja odnotowała 20. procentowy wzrost liczby zwiedzających w stosunku do roku 2012 – mówi Grażyna Grabowska, prezes Targów Kraków. Organizatorzy udziału polskich firm w międzynarodowych targach również nie mają powodów do narzekań. Miniony rok uznają za lepszy niż 2012. – Najbardziej nas satysfakcjonuje, że eksport przemysłu spożywczego był znacznie większy niż w 2012 r. Po drugie jesteśmy bardzo zadowoleni, że w organizowanych przez nas targach dla branży spożywczej znacznie wzrosła liczba wystawców. Na przykład w największych tragach branży spożywczej ANUGA uczestniczyło ponad 150 firm z Polski. Nasi wystawcy potwierdzają wysoką ocenę tych targów i deklarują udział w kolejnych edycjach – mówi Małgorzata Ryttel, dyrektor firmy Maxopol. Trendy na nadchodzący rok Od kilku lat obserwujemy zmieniającą się formułę targów. Ulega ona znacznemu rozszerzeniu o imprezy towarzyszące, spośród których najważniejsze to specjalistyczne konferencje, z udziałem ekspertów i szerokiego grona profesjonalistów z poszczególnych branż. – Tendencją ogólną wśród wszystkich targów branżowych jest ich mocna podbudowa kongresowa i konferencyjna. Konferencje, jakość mówców sprowadzanych na nie oraz tematów podnoszonych na seminariach stanowią o wartości dodanej imprez – mówi Żaneta Berus, wiceprezes PIPT i prezes EXPO XXI. Dla Międzynarodowych Targów Gdańskich obszar dotyczący organizacji kongresów, konferencji oraz innych spotkań jest również ważnym punktem w przyjętej strategii rozwoju działalności targów. – W 2014 r. obok rozwoju dotychczasowych tytułów przygotowujemy wprowadzenie kilku nowych, w dużym stopniu koncentrujemy się jednak na obszarze usług związanych z organizacją kongresów i konferencji – mówi Maciej Glamowski, wiceprezes MTG. Zauważalnym trendem jest też postawienie na nowoczesne technologie, takie jak mobilne wersje strony internetowej, aplikacje na urządzenia mobilne z programem konferencji, opisem wystawców i ofertą, mapą targów, wirtualne wycieczki po targach na stronie internetowej organizatora , czy obecność organizatorów w mediach społecznościowych, dzięki czemu docierają do znacznie szerszego grona odbiorców. – Organizatorzy dostrzegają coraz większe znaczenie dobrze skomponowanych i pozyskanych przed, w czasie i po targach baz danych, stąd rosnąca popularność nowoczesnych systemów rejestracji targowej. Mowa przede wszystkim o imprezach typu B2B, gdzie bazy pełnią szczególną rolę w korespondencji i budowaniu odpowiednich relacji biznesowych na długo przed targami oraz w okresie po ich zakończeniu. Targi konsumenckie również posługują się nowoczesnymi systemami rejestracyjnymi, ale w tym wypadku służą one przede wszystkim do szybszej obsługi klienta masowego, który nie musi już stać w długiej kolejce po bilety, ale może sobie taki bilet wydrukować np. w domu – podsumowuje Żaneta Berus. Rok 2014 – jaki będzie? Rok 2014 wydaje się, że będzie dobry dla branży targowej. Widać to w zwiększonym zainteresowaniu wystawców udziałem w targach krajowych, a także zagranicznych. Inwestycje w infrastrukturę targową oraz kalendarz imprez targowych, który zapełnia się nowymi prestiżowymi wydarzeniami także napawają optymizmem. – Dzisiaj wiadomo już, iż 2014 r. będzie lepszy dla organizatorów imprez targowych w Polsce niż rok 2013 i lata poprzednie. Poczucie gospodarczego odbicia w gospodarce naszego kraju upowszechniło się i potencjalni wystawcy z różnych branż dawać zaczęli wyraz swemu przekonaniu, iż warto ponownie zademonstrować swą obecność w szerszym niż dotąd zakresie na wyspecjalizowanych imprezach wystawienniczych w Polsce, by wesprzeć znowu oczekiwany wzrost sprzedaży. Poprawa nastrojów powinna pomóc zwiększyć obroty wszystkich polskich organizatorów imprez targowych zarówno w Polsce jak i na imprezach wyjazdowych za naszymi granicami – prognozuje Andrzej Byrt, prezes PIPT i MTP. Źródło: Polska Izba Przemysłu Targowego