Strefa członkowska:

korzyści z członkostwa
  • www.ufi.org
  • www.kig.pl
  • www.exhibition-alliance.eu
Światowa premiera gry Targi Taktyka Okazja

Z okazji Światowego Dnia Targów 2017 miała miejsce światowa premiera gry Targi Taktyka Okazja, której autorem jest Jacek Kisiała z firmy Extend Vision. Gra, nad którą swój patronat objęła Polska Izba Przemysłu Targowego została zgłoszona do prestiżowego konkursu Global Exhibitions Day Awards.

CENTREX Międzynarodowy Związek Statystyk Targowych obchodzi Jubileusz 20-lecia

CENTREX Międzynarodowy Związek Statystyk Targowych, stowarzyszenie wiodących organizatorów Europy Środkowowschodniej, którego celem jest działanie na rzecz transparentności danych statystycznych targów, świętowało Jubileusz 20-lecia istnienia. Z tej okazji w dniach 18-20 maja 2017 roku w Pradze odbyło się Walne Zgromadzenie oraz międzynarodowa konferencja branżowa.

Sukcesem zakończyła się Europejska Konferencja UFI 2017 w Kolonii poświęcona siłom napędowym rozwoju przemysłu targowego w przyszłości

UFI, Światowe Stowarzyszenie Przemysłu Targowego, platforma łączącą organizatorów targów, zarządzających obiektami targowo – konferencyjnymi oraz krajowe i międzynarodowe stowarzyszenia targowe z Europy i całego świata znów zagląda w przyszłość targów. Zmiana formatu imprez, zmiana oczekiwań wystawców i zwiedzających, globalne kompetencje, a także coraz bardziej inteligentne, cyfrowo zarządzane obiekty – to tematy tegorocznej Europejskiej Konferencji UFI pod tytułem „Nadszedł czas!”, która odbyła się w Kolonii, w Niemczech, w dniach 10-12 maja br.

Światowy Dzień Targów 2017

Jeśli tego jeszcze nie zrobiliście, gorąco zachęcamy Was do przyłączenia się do tej pozytywnej kampanii promocyjnej Światowy Dzień Targów, którą od 2016 roku UFI – Światowe Stowarzyszenie Przemysłu Targowego realizuje przy wsparciu Partnerów z całego świata: regionalnych i krajowych stowarzyszeń targowych oraz licznych organizatorów targów, operatorów obiektów targowo –konferencyjnych oraz dostawców usług dla przemysłu targowego.

Sukcesem zakończyła się Europejska Konferencja UFI 2017 w Kolonii poświęcona siłom napędowym rozwoju przemysłu targowego w przyszłości

UFI, Światowe Stowarzyszenie Przemysłu Targowego, platforma łączącą organizatorów targów, zarządzających obiektami targowo – konferencyjnymi oraz krajowe i międzynarodowe stowarzyszenia targowe z Europy i całego świata znów zagląda w przyszłość targów. Zmiana formatu imprez, zmiana oczekiwań wystawców i zwiedzających, globalne kompetencje, a także coraz bardziej inteligentne, cyfrowo zarządzane obiekty – to tematy tegorocznej Europejskiej Konferencji UFI pod tytułem „Nadszedł czas!”, która odbyła się w Kolonii, w Niemczech, w dniach 10-12 maja br.

Walne Zgromadzenie PIPT za nami

Walne Zgromadzenie Polskiej Izby Przemysłu Targowego odbyło się 20 kwietnia 2017 r. (czwartek) o godzinie 12.00 w Poznaniu, World Trade Center. Obrady poprzedzone były szkoleniem, które zorganizowała Polska Izba Przemysłu Targowego wraz z Krajową Izbą Gospodarczą.

Stanowisko PIPT w sprawie projektu ustawy o ograniczeniu handlu w niedzielę

Obywatelski projekt ustawy o ograniczeniu handlu w niedzielę (druk 870)- o co chodzi przedsiębiorcom zrzeszonym w Polskiej Izbie Przemysłu Targowego.

PIPT gospodarzem spotkania z Krajową Izbą Gospodarczą

W dniu 5 kwietnia br. na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich, odbyło się spotkanie izb zrzeszonych w Krajowej Izbie Gospodarczej z jej prezesem, Andrzejem Arendarskim. Spotkanie, którego gospodarzami byli Andrzej Arendarski, prezes KIG oraz Przemysław Trawa, prezes Rady PIPT, dotyczyło aktualnej sytuacji izb gospodarczych oraz zadań stojących przed Krajową Izbą Gospodarczą. W spotkaniu udział wzięli prezesi izb gospodarczych z województwa wielkopolskiego, dolnośląskiego i zachodniopomorskiego.

Jacek Krywult i Karoly Nagy Ambasadorami Targów 2016

W dniu wczorajszym poznaliśmy Ambasadorów Targów 2016 - zostali nimi Jacek Krywult, Prezydent Bielska-Białej oraz Karoly Nagy, wieloletni dyrektor CENTREX- Międzynarodowego Związku Statystyk Targowych.

Nagrody w konkursie Ekspozycja Roku 2016 wręczone!

W dniu 23 marca br., podczas Gali Złotego Medalu MTP – Wybór Konsumentów, odbyło się uroczyste wręczenie nagród w konkursie Polskiej Izby Przemysłu Targowego "Ekspozycja Roku 2016" . W tym miejscu znajdziecie Państwo pełną listę nagrodzonych. Serdecznie gratulujemy!

Studenci Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu zdali kolejny egzamin z targów

Studenci Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, po raz kolejny zagościli w przestrzeni Międzynarodowych Targów Poznańskich. Tradycyjny egzamin zdawany w uczelnianych ławach, zamienili na prezentację prac zaliczeniowych przed jury złożonym z ekspertów branży targowej. Ta nietypowa forma egzaminu to wynik współpracy Polskiej Izby Przemysłu Targowego i Międzynarodowych Targów Poznańskich ze środowiskiem akademickim.

Odpaliła w Polsce kampania Światowy Dzień Targów 2017

Polska Izba Przemysłu Targowego z radością dołączyła do grona Partnerów organizowanej po raz drugi w przyszłym roku, globalnej kampanii UFI (Światowego Stowarzyszenia Przemysłu Targowego) pod nazwą Światowy Dzień Targów 2017. Akcję wspierają liczne krajowe i międzynarodowe organizacje targowe, zrzeszone w Komitecie Stowarzyszeń UFI.

Aktualne trendy i wyzwania stojące przed polską branżą targową w centrum uwagi liderów rynku podczas VIII Zimowego Zjazdu PIPT w Ciechocinku

VIII Zimowy Zjazd PIPT już za nami! To doroczne najważniejsze wydarzenie branży targowej w Polsce odbyło się w dniach 23-25 listopada br., tym razem w Ciechocinku, słynnym polskim kurorcie zwanym „perłą polskich uzdrowisk”. Za sprawą organizatora konferencji – Polskiej Izby Przemysłu Targowego, integratora branży i jedynej ogólnopolskiej organizacji samorządu targowego, krajowi liderzy branży targowej spotkali się, aby przedyskutować gorące tematy branżowe i poznać światowe trendy, szkolić się w nowych dziedzinach wiedzy i po prostu, dobrze się bawić.

PIPT i CENTREX będą kontynuować wieloletnią współpracę w dziedzinie audytu danych statystycznych targów w Polsce

W dniu 23 listopada br., podczas VIII Zimowego Zjazdu PIPT w Ciechocinku, miało miejsce podpisanie przez Polską Izbę Przemysłu Targowego oraz CENTREX – Międzynarodowy Związek Statystyk Targowych, kolejnej umowy o współpracy w zakresie audytu i oceny danych statystycznych targów organizowanych przez członków Izby. Umowa zawarta na lata 2017-2019, jest kolejnym etapem wieloletniej współpracy pomiędzy tymi dwoma wiodącymi organizacjami branży targowej z regionu Europy Środkowowschodniej.

Targi dają więcej!

Targi dają więcej! To główne hasło trwającej od maja br. ogólnopolskiej kampanii Polskiej Izby Przemysłu Targowego. Ma wzmocnić pozytywny wizerunek targów jako istotnego narzędzia marketingowego. Ma przekonać Polaków do tego, że bez względu na wiek, zainteresowania i zawód każdy znajdzie na Targach coś dla siebie.

II Zimowy Bieg Polskiej Izby Przemysłu Targowego

Najbardziej wysportowani i propagujący zdrowy styl życia uczestnicy VIII Zimowego Zjazdu PIPT, w Ciechocinku w dniach 23-25 listopada br., wzięli udział w II Zimowym Biegu PIPT. Bieg został zorganizowany wzdłuż słynnych ciechocińskich tężni solankowych, przy wsparciu miejscowego Ośrodka Sportu i Rekreacji.

Prof. Jacek Majchrowski odbrał Honorowy Tytuł Ambasador Targów 2015

Podczas ceremonii otwarcia 20. Jubileuszowych Targów książki w Krakowie w dniu 27 października br. odbyło się wręczenie Honorowego Tytułu Polskiej Izby Przemysłu Targowego Ambasador Targów 2015. Tytuł ten, decyzją Kapituły PIPT przyznano Panu Prof. Jackowi Majchrowskiemu, Prezydentowi Krakowa.

Goście z EMECA na Międzynarodowych Targach Poznańskich

W dniach 20-21 października na Targach Poznańskich odbyło się walne zgromadzenie EMECA, Europejskiego Stowarzyszenia Głównych Centrów Wystawienniczych.

Działania PIPT w zakresie edukacji targowej

Działalność edukacyjna PIPT w 2014 roku

Edukacja targowa - współpraca PIPT i jej Członków ze szkołami wyższymi w Polsce w zakresie upowszechniania marketingu

W 2014 roku PIPT ponownie dokonała aktualizacji bazy polskich szkół wyższych i wykładowców marketingu prowadzących zajęcia o targach w ramach różnych kursów studiów, kierunków i przedmiotów. Aktualne dane w tym zakresie są niezbędne dla celów współpracy i dla własnych działań promocyjnych Izby. Promocja ta odbywa się na stronach internetowych www.polfair.pl i w Raporcie PIPT Targi w Polsce w 2013 roku (aktualna lista szkół, wykładowców, przedmiotów i rodzajów kursów szkoleniowych w zakresie marketingu, realizowanych przez polskie uczelnie). Informacja jest przekazywana do UFI – Światowego Stowarzyszenia Przemysłu Targowego w celu międzynarodowej promocji (na stronach www.ufi.org w Centrum Edukacji znajduje się międzynarodowa baza informacji w tym zakresie).

W ramach kontynuacji współpracy z uczelniami wyższymi, PIPT zaoferowała wsparcie nowego kierunku na studiach podyplomowych „Marketing eventowo - wystawienniczy”, które w roku akademickim 2014/2015 wprowadziła do swojej oferty Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie. Uczelnia założyła szeroko zakrojoną współpracę z biznesem, czego efektem jest nowa oferta skierowana do absolwentów innych kierunków, chcących poszerzać swoją wiedzę w dziedzinie eventów i marketingu wystawienniczego. Program studiów został przygotowany przy współpracy z założycielami firmy wystawienniczej Extend Vision Sp.z o.o., członka PIPT. Wykorzystanie wiedzy praktyków z ponad dwudziestoletnim doświadczeniem pozwoliło stworzyć specjalistyczny program kształcenia, który ma na celu przygotowanie studentów do samodzielnego budowania strategii i realizacji projektów eventowo-targowych. Współpracę dydaktyczną zaoferowali: Jacek Kisiała, Robert Jurczak (Extend Vision), Grażyna Grabowska (Targi w Krakowie), Marcin Gębarowski (ekspert w dziedzinie nowoczesnych form komunikacji z klientem, marketingu terytorialnego, marketingu targowego - pracownik naukowy Politechniki Rzeszowskiej).

Inną formą działalności są odbywające się już od kilku lat prezentacje studentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. W dniu 15 stycznia br. (termin został przełożony z XII 2014 r.) studenci Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych spec. Biznes Międzynarodowy oraz Gospodarki Turystycznej spec. Zarządzanie Przedsiębiorstwem Turystycznym zaprezentowali swoje prace zaliczeniowe. Prezentacje powstawały w ramach wykładu Targi i Wystawy Międzynarodowe, prowadzonego przez prof. dr hab. Henryka Mruka, wybitnego specjalisty w zakresie marketingu targowego. Z racji ogromnego zainteresowania przedmiotem (120 studentów) studenci zostali podzieleni na dwie grupy, oceniane przez dwa składy jury. W komisjach zasiedli przedstawiciele Polskiej Izby Przemysłu Targowego (Marzenna Łukaszewicz, Halina Trawa, Jan Studencki), firmy Meliński Minuth (Anna Widźgowska, Krystian Majer), Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu (prof.. dr hab. Henryk Mruk, dr Łukasz Puślecki), Międzynarodowych Targów Poznańskich (prezes Przemysław Trawa, dyr. Janusz Mazurczak, dyr. marketingu Iwona Kasprzak – Ciesielska), a także przedstawiciele Urzędu Miasta Poznania.

Podobnie jak w roku 2013, kilkutygodniową praktykę w okresie letnim w Biurze PIPT pełnił student Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu (Adam Gliński).

Działalność edukacyjna PIPT w 2013 roku

Edukacja targowa - współpraca PIPT i jej Członków ze szkołami wyższymi w Polsce

W 2013 roku PIPT dokonała aktualizacji bazy polskich szkół wyższych i wykładowców marketingu prowadzących zajęcia o targach w ramach różnych kursów studiów, kierunków i przedmiotów. Aktualne dane w tym zakresie są niezbędne dla celów współpracy i dla własnych działań promocyjnych Izby. Promocja ta odbywa się na stronach internetowych www.polfair.pl i w Raporcie PIPT Targi w Polsce 2012 na stronach 68-69 (aktualna lista szkół, wykładowców, przedmiotów i rodzajów kursów szkoleniowych w zakresie marketingu, realizowanych przez polskie uczelnie). Informacja jest przekazywana do UFI – Światowego Stowarzyszenia Przemysłu Targowego w celu międzynarodowej promocji (na stronach www.ufi.org w Centrum Edukacji znajduje się międzynarodowa baza informacji w tym zakresie).

PIPT w trakcie roku otrzymywała sygnały świadczące o tym, że na bazie dotychczasowych pozytywnych doświadczeń, współpracujący z Izbą profesorowie marketingu rozważali możliwości dalszej aktywizacji studentów w temacie targów. Są przekonani o potrzebie kontynuacji konkursów dla studentów. Proponuje się, aby rozważyć ogłoszenie kolejnego konkursu na prace licencjacie i magisterskie o targach. Sugerowane tematy to miastotwórcza rola targów oraz różnorodność form targów. Otwarty temat to pomysł działalności studenckich kół naukowych w uczelniach, pod kątem badań problematyki targowej, a także organizacja seminariów, wymiany międzynarodowej, konferencji interdyscyplinarnych. Aktualna pozostaje dyskusja na temat zachęty, jaką mogłyby stanowić: praktyki dla studentów w firmach targowych dla laureatów konkursu, a także świadectwa i opinie dla najbardziej zaangażowanych studentów. Z tego powodu w miesiącach letnich 2013 r. kilkutygodniową praktykę w Biurze Polskiej Izby Przemysłu Targowego pełnił Radosław Gluza, laureat III nagrody w konkursie PIPT-CENTREX „Wizja targów do 2020 roku”. Praktykę kontynuował w firmie SQM z Komornik (członka PIPT).

Edukacja targowa jest tematem, który coraz częściej wzbogaca ofertę naukową uczelni i podnosi jej atrakcyjność. Panowie dr Grzegorz Leszczyński i dr Marek Zieliński z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu już od 5 lat prowadzą przedmiot Targi i Eventy Marketingowe na Wydziale Zarządzania. W ramach tego przedmiotu starają się przybliżyć studentom działania związane z udziałem w targach oraz organizacją eventów. Wykłady mają charakter praktyczny. W tym celu ich uczelnia współpracuje z przedsiębiorstwami targowymi zarówno polskimi jaki i zagranicznymi. Wizyta studentów w styczniu 2013 na targach Grune Woche w Berlinie, a także w siedzibie AUMA to przykład na to, że dzięki współpracy środowiska targowego ze środowiskiem naukowym można realizować ciekawe i pouczające przedsięwzięcia dla przyszłych pracowników/klientów branży targowej bądź klientów targów.

Przykładem ścisłej współpracy biznesu targowego z uczelniami wyższymi jest coroczne, grudniowe naukowe spotkania na targach poznańskich, które to stają się już pewną tradycją. W dniu 18.12.2013 r. Międzynarodowe Targi Poznańskie gościły studentów z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, którzy pod opieką naukową prof. dr. hab. Henryka Mruka przedstawili prezentacje o targach. Dotyczyły one penetracji rynku, rozwoju rynku, rozwoju produktu oraz dywersyfikacji. Prezentacje odbyły się w ramach wykładu "Targi i wystawy międzynarodowe" prowadzonego na Uniwersytecie Ekonomicznym przez pana Profesora. Wysiłki studentów oceniało jury, w którym zasiedli: Przemysław Trawa (wiceprezes Zarządu MTP), Iwona Kasprzak - Ciesielska (dyrektor marketingu MTP), Karol Nagy (Centrex, Węgry), prof. dr hab. Henryk Mruk i dr Łukasz Puślecki (Uniwersytet Ekonomiczny), Andrzej Meliński (Meliński Minuth), Magdalena Kuchta (Meliński Minuth), Marzenna Łukaszewicz i Jan Studencki z Polskiej Izby Przemysłu Targowego, oraz przedstawiciele Urzędu Miasta Poznania.

Za osiągnięcia dydaktyczne prof. dr hab. Henryk Mruk otrzymał Nagrodę Ministra Nauki 2013 w kategorii „osiągnięcia dydaktyczne” za podręcznik „Marketing. Satysfakcja klienta i rozwój przedsiębiorstwa”. Nagrody przyznawane są wybitnym polskim uczonym, których badania znane są na świecie, oraz nauczycielom akademickim, którzy są mistrzami dla młodych naukowców.

W Krakowie ma miejsce ścisła współpraca Targów w Krakowie z Uniwersytetem Ekonomicznym. Naukowcy dr Jacek Bazarnik i mgr Iryna Manczak z UE w Krakowie z Wydziału Zarządzania Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych przygotowali opracowanie pt. „ Koszty udziału w targach w opinii przedsiębiorstw – wystawców”. W opracowaniu podjęto próbę zdiagnozowania struktury kosztów ponoszonych przez przedsiębiorstwa w związku z udziałem w targach. W części wprowadzającej zarysowano stan rynku targowego w Polsce w latach 2008 – 2012 r. w oparciu o materiały PIPT. Kolejno w oparciu o literaturę przedmiotu omówiono koszty targowe (bezpośrednie i pośrednie). Główna część opracowania opiera się na wynikach badań własnych zrealizowanych wśród wystawców w 2013 r. na imprezach targowych zorganizowanych w Krakowie przez przedsiębiorstwo Targi w Krakowie. Ustalono, iż w opinii małych przedsiębiorstw koszty targowe stanowią ważną determinantę przy podejmowaniu decyzji uczestnictwa w imprezie. Pełna treść opracowania za zgodą autorów znajduje się na www.polfair.pl w dziale edukacja.

Działalność edukacyjna PIPT w 2012 roku

Współpraca PIPT ze szkołami wyższymi w Polsce dla podtrzymania kontaktów i poszerzenia grona zainteresowanych współpracą naukowców szkół wyższych

W lutym 2012 r. PIPT zajęła się badaniem i aktualizacją bazy polskich szkół wyższych i wykładowców marketingu prowadzących zajęcia o targach w ramach różnych kursów studiów, kierunków i przedmiotów. Aktualne dane w tym zakresie są niezbędne dla celów współpracy z nimi i dla własnych działań promocyjnych: na stronach internetowych, w wydawnictwach, na potrzeby promocji za granicą (aktualizacja międzynarodowej bazy informacyjnej UFI, informacje dla zagranicznej prasy branżowej). Aktualna lista szkół, wykładowców, przedmiotów i rodzajów kursów szkoleniowych w zakresie marketingu, realizowanych przez polskie uczelnie została także zaprezentowana w Raporcie PIPT Targi w Polsce w 2011 roku.

Organizacja konkursu PIPT we współpracy z CENTREX – Wizja targów do 2020 roku

Pomysłodawcą konkursu dla stdentów na esej pt. Wizja targów do 2020 roku był CENTREX - Międzynarodowy Związek Statystyk Targowych. Celem konkursu było poznanie wiedzy studentów wyższych uczelni na temat targów i ich potencjalnych funkcji komunikacyjnych w XXI wieku, zapoznanie się z wizjami młodego pokolenia na temat przyszłości targów, ale przede wszystkim - zachęcenie młodych osób do zaangażowania się w rozwój targów w przyszłości oraz promowanie zwyczaju uczestnictwa w targach w charakterze zwiedzających. Konkurs oficjalnie ogłoszono podczas 2. Konferencji naukowej PIPT w październiku 2011 r. w Poznaniu, z udziałem przedstawicieli CENTREX, gości z UFI i kadry naukowej , a zrealizowano w 2012 r. Zasady regulaminowe konkursu ustaliła Rada PIPT. Ponadto Rada PIPT dokonała wyboru składu Jury konkursu, do którego weszli: dr Andrzej Byrt (przewodniczący Jury), dr Marcin Gębarowski (Politechnika Rzeszowska), dr Izabela Kowalik (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie), prof. dr hab. Henryk Mruk (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu), dr Radosław Mącik (Uniwersytet Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie), dr Anita Proszowska (Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie ), prof. dr hab. Andrzej Szplit (Uniwersytet im. Jana Kochanowskiego w Kielcach) oraz dr Marek Zieliński (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu).

Do konkursu w wyznaczonym terminie tj. 2.05.2012 r. wpłynęło 13 prac konkursowych zgłoszonych przez studentów reprezentujących uczelnie: Politechnikę Rzeszowską (Wydział Zarządzania – 9 prac), Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu (Wydział Zarządzania – 1 praca i Wydział Gospodarki Międzynarodowej -1 praca), Politechnikę Warszawską (Wydział Elektryczny -1praca i Wydział Administracji i Nauk Społecznych -1).

Nagrody w konkursie na etapie krajowym to: I nagroda – 2000 zł, II – nagroda – 1500 zł oraz III nagroda - 1000 zł. W regulaminowym terminie przed 29 czerwca 2012 r. Jury dokonało oceny prac konkursowych.

Jury konkursu oceniało prace z punktu widzenia: zgodności tematyki eseju z tematem konkursu, oryginalności tematyki, kreatywności, układu eseju (logika, wstęp, rozwinięcie, zakończenie), własnego wkładu (badania i doświadczenia), poprawności językowej i stylistycznej. 27 czerwca br. Biuro PIPT dokonało podsumowania ocen i sporządziło protokół z wyników głosowania. Podczas spotkania Jury w dniu 6 lipca br. przyjęło do wiadomości ostateczne wyniki konkursu:

Zdobywcą I nagrody - za pracę pt. „Po efekcie setnej małpy. Wizja targów przyszłości w 2020 roku” - został zespół autorów oznaczony godłem Wombat: Sabina Obłój, Leszek Urbanowicz, Sylwester Szymański z Wydziału Zarządzania Politechniki Rzeszowskiej (II rok, studia II stopnia). Profesorem prowadzącym był dr Marcin Gębarowski.

Zdobywcą II nagrody - za pracę pt. „Turystyczny ogród marzeń” - został zespół autorów oznaczony godłem Dotyk Przyszłości:Justyna Paszkowska, Agata Płocica, Karolina Przytuła z Wydziału Zarządzania Politechniki Rzeszowskiej (II rok, studia II stopnia). Profesorem prowadzącym był dr Marcin Gębarowski.

Zdobywcą III nagrody - za pracę pt. „Zmiany na targach i wystawach i przewidywana wizja targów w roku 2020 roku” - został autor oznaczony godłem Wood – Radosław Gluza - z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu (II rok, studia I stopnia). Profesorem prowadzącym był dr Marek Zieliński.

Wręczenie nagród w konkursie odbyło się jesienią 2012 r. podczas 3. konferencji naukowej PIPT, zamykającej krajowy etap konkursu.

Członkowie Jury dyskutowali nad możliwościami kontynuacji tej formy aktywizacji studentów jaką jest konkurs na pracę na temat targów. Profesorowie wyrazili zainteresowanie i przekonanie o celowości kontynuowania konkursu w kolejnym roku akademickim, albo w dotychczasowej formule, wraz z organizacją CENTREX, albo jako samodzielny konkurs PIPT. Rozważa się dwa tematy – miastotwórcza rola targów oraz różnorodność form targów. Zachętę dla studentów mogłyby stanowić: praktyki dla studentów w firmach targowych dla laureatów konkursu, świadectwa i opinie dla najbardziej zaangażowanych studentów. Ponadto zgłoszono pomysł działalności studenckich kół naukowych w uczelniach, pod kątem badań problematyki targowej, a także zaproponowano organizację seminariów, wymiany międzynarodowej, konferencji interdyscyplinarnych. Powrócono do wcześniejszego projektu ogłoszenia w nowym roku akademickim konkursu na prace licencjacie i magisterskie o targach – na rok 2014.

„Rola targów w miksie marketingowym” – nowe materiały szkoleniowo- dydaktyczne PIPT / UFI

Zgodnie z programem działania PIPT dotyczącym przygotowania materiałów dydaktycznych z zakresu marketingu targowego (ustalenia z konferencji naukowych z 6.07.2011 r. i 20.10.2011 r., a także decyzją Walnego Zgromadzenia PIPT z kwietnia 2012 r.), Polska Izba Przemysłu Targowego opracowała, na podstawie bezpłatnej licencji udzielonej przez z UFI - Światowe Stowarzyszenie Przemysłu Targowego, polską wersję kursu „Rola targów w miksie marketingowym”. Oryginalny kurs UFI pod tytułem „The Role of Trade Fairs in The Marketing Mix”, jest autorstwa współpracującego od lat z UFI prof. dr Joerga Beiera z Uniwersytetu w Ravensburgu (Niemcy).

Kurs UFI został przetłumaczony na język polski i wydany na płycie CD w nakładzie 500 egzemplarzy, celem przekazania wykładowcom marketingu na wyższych uczelniach w Polsce, do wykorzystania na zajęciach ze studentami w ramach przedmiotów marketing i komunikacja w biznesie, a także samym zainteresowanym studentom oraz pracownikom firm targowych, członków PIPT w celu umożliwienia im podnoszenia wiedzy o targach. Do korzystania z kursu zachęca atrakcyjna szata graficzna płyty CD, zawierającej zarówno oryginalny kurs w języku angielskim jak i kurs w języku polskim.

Kurs składa się z kilku części. Główną jego częścią jest publikacja w formacie PDF. Informacje dotyczące targów zostały szeroko opisane w siedmiu rozdziałach. Pierwsze trzy rozdziały prezentują ogólne informacje na temat targów i przemysłu targowego (definicje, ich rola w miksie marketingowym, tło historyczne oraz korzyści wynikające z uczestnictwa w targach). Najważniejsze aspekty uczestnictwa w targach zostały opisane w rozdziałach IV-VI. Rozdział VII zawiera prognozy związane z rozwojem targów w przyszłości. Dodatkowo przygotowano prezentację PowerPoint, której slajdy odpowiadają stronom publikacji w formacie PDF. Numery slajdów znajdują się również na stronach dokumentu PDF. Prezentacja w wersji ppt może być dowolnie wykorzystywana i modyfikowana przez prowadzących kurs. Wersja polska kursu nieznacznie różni się od oryginalnej. Rada PIPT podjęła decyzję o odstąpieniu od tłumaczenia oryginalnych case studies, ulokowanych w Europie Środkowo-Wschodniej, odbiegających dziś od rzeczywistości pod względem merytorycznym i czasowym. W ten sposób PIPT chce zachęcić wykładowców uczelni wyższych, które włączyły temat targów do programów studiów, do zacieśnienia współpracy z organizatorami imprez targowych poprzez wspólne opracowanie polskich studiów przypadku, które wpasują się w dzisiejszą polską rzeczywistość targową.

Przekazując kurs do 26 uczelni w Polsce i kierując go bezpośrednio do 78 wykładowców marketingu PIPT zwróciła się z prośbą o wykonanie i opublikowanie w każdym ośrodku recenzji nowego podręcznika. Jesteśmy w trakcie oczekiwania na recenzje. Poprzez działania PR zgłosiły się do PIPT także filie zamiejscowe znanych ośrodków akademickich (np. filia Uniwersytetu Łódzkiego w Tomaszowie Mazowieckim, filia Politechniki Łódzkiej w Bielsku Białej). Kurs otrzymali także Członkowie PIPT oraz uczestnicy konferencji naukowej 23.10.2012 w Gdańsku.

Organizacja 3. Konferencji Naukowej PIPT „Międzynarodowa oferta w zakresie edukacji targowej i kierunki jej rozwoju”

Dnia 23 października 2012 r. w Gdańsku, w AMBER EXPO (nowej hali Międzynarodowych Targów Gdańskich), Polska Izba Przemysłu Targowego zorganizowała trzecią konferencję skierowaną do polskiego środowiska naukowego, tj. do specjalistów z różnych dziedzin z wyższych uczelni w Polsce, realizujących zajęcia o targach, a także do praktyków z branży targowej. Tematem konferencji była „Międzynarodowa oferta w zakresie edukacji targowej i kierunki jej rozwoju.

W konferencji udział wzięło ponad dwudziestu akademików z kilkunastu uczelni polskich i zagranicznych, przedstawiciele kilku najważniejszych organizacji targowych na świecie: UFI, CENTREX oraz AUMA, a także liczni przedstawiciele firm zrzeszonych w Polskiej Izbie Przemysłu Targowego. Program konferencji został opracowany przez radę naukową pod przewodnictwem prof. dr. hab. Henryka Mruka z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.

Przyczynkiem do dyskusji z udziałem uczestników konferencji były prezentacje działań w zakresie edukacji targowej prowadzonych przez UFI i CENTREX, a także organizacje targowe z Niemiec, Włoch i Polski.

Prof. Enrica Baccini z Mediolanu – Przewodnicząca Komitetu UFI ds. Edukacji, mówiąc o edukacji targowej z perspektywy UFI, zwróciła uwagę na konieczność świadomego kształtowania wiedzy o targach. Adresatami działań edukacyjnych są dzisiejsi studenci i pracownicy małych i średnich firm z różnych sektorów gospodarki (targi jako instrument komunikacji biznesowej i marketingu) oraz pracownicy firm targowych (podnoszenie kwalifikacji). Podkreśliła walory nowego narzędzia edukacji jakim jest Centrum Edukacji UFI, dostępnego online na stronie www.ufi.org .

Z kolei Bettina Rosenbach, menadżer z Instytutu Przemysłu Targowego w AUMA, zapoznała słuchaczy z obszerną ofertą działań edukacyjnych, inspirowanych i realizowanych przez AUMA. Zainteresowanie profesorów wzbudziły informacje nt. kształcenia zawodowego menadżerów ds. organizacji eventów na poziomie szkolnictwa średniego, z możliwością uzyskania dyplomu, który jest odpowiednikiem tytułu licencjata. Ponadto wiele uniwersytetów niemieckich oferuje aktualnie specjalizacje z zakresu organizacji targów, wystaw i kongresów.

Uczestnicy konferencji z zaciekawieniem wysłuchali wykładu Karoly Nagy, dyrektora CENTREX, na temat doświadczeń tej organizacji i jej relacji z uczelniami wyższymi z państw członkowskich w zakresie edukacji targowej w ostatnich dziesięciu latach.

Z olbrzymim zainteresowaniem słuchaczy spotkała się prezentacja Giovanny Duca z Accademia Fondazione Fiera Milano, uniwersytetu korporacyjnego przy Targach Mediolańskich. Założona w 2002 roku Akademia, jest jednym z wiodących europejskich centrów edukacyjnych w branży targów i kongresów. Profesjonalistom targowym, w ramach programu PROGEA, oferuje możliwość podnoszenia kwalifikacji zawodowych w zakresie zarządzania organizacją tych wydarzeń (od koncepcji do projektowania i realizacji) i uzyskania tytułu magistra w projektowaniu i organizacji targów i eventów.

Zwieńczeniem tej części konferencji naukowej była prezentacja kilkunastoletniego dorobku Polskiej Izby Przemysłu Targowego w obszarze edukacji targowej. Marzenna Łukaszewicz, dyrektor PIPT, przypomniała historię działań i kontaktów Izby z wyższymi uczelniami w Polsce (m.in. inicjatywę „Forum Myśli Targowej” z 2004 roku), udział w wielu międzynarodowych projektach CENTREX i UFI, publikacje zawierające treści z zakresu marketingu targowego („Czy targi mają alternatywę?” A. Kucy, 1999; „Marketing targowy. Vademecum Wystawcy” pod red. H. Mruka i A. Kucy, 2006”) oraz oddziaływania targów na gospodarkę dla gospodarki („Znaczenie targów dla rozwoju gospodarczego kraju”, 2011), a także konferencje PIPT z udziałem naukowców, organizowane w latach 2011-2012 („Znaczenie targów dla gospodarki”, marzec 2011 r., „Rola targów w promocji i edukacji targowej”, lipiec 2011 r., „Edukacja targowa na świecie, w Europie i w Polsce , październik 2011 r., „Wizja targów do 2020 roku”, lipiec 2012 r. – podsumowująca realizację konkursu PIPT-CENTREX pod tym tytułem.

W drugiej części konferencji odbyła się uroczystość wręczenia nagród Laureatom konkursu dla studentów „Wizja targów do roku 2020”. Laureaci mieli możliwość zaprezentowania swoich prac wszystkim uczestnikom gdańskiej konferencji. Prezentacje wzbudziły zaciekawienie i były przyczynkiem do dyskusji. Zdaniem uczestników wszystkie nagrodzone prace pokazują, że targi jako instytucja i miejsce spotkań nie tylko mają przyszłość, ale że bardziej niż dotąd będą łączyć swoje funkcje biznesowe, społeczne i kulturalne, staną się animatorem wydarzeń w lokalnych społecznościach.

Działalność edukacyjna PIPT w 2011 roku

W lutym 2011 r., dla celów własnych działań promocyjnych (na stronach internetowych, w wydawnictwach) oraz na potrzeby UFI (aktualizacja międzynarodowej bazy informacyjnej), PIPT dokonała badania i aktualizacji listy uczelni polskich współpracujących w temacie edukacji targowej. Lista szkół, wykładowców, przedmiotów i rodzajów kursów szkoleniowych w zakresie marketingu, realizowanych przez polskie uczelnie została także zaprezentowana w Raporcie PIPT Targi w Polsce w 2011 roku.

Zgodnie z programem działania PIPT w 2011 r. i we współpracy z uniwersytetami i wyższymi uczelniami technicznymi, które widzą możliwość realizacji zajęć dla studentów w przedmiocie „marketing”, PIPT zorganizowała dwie konferencje naukowe poświęcone promocji targów jako skutecznego instrumentu”:

1.Konferencja Naukowa PIPT „Rola targów w promocji i edukacji targowej”

Odbyła się 6.07. 2011 roku w Warszawie. Poprzedziło ją posiedzenie Rady PIPT z udziałem prof. dr hab. Tomasza Domańskiego z Uniwersytetu Łódzkiego, które w części poświęcone było podsumowaniu dotychczasowych działań PKT i PIPT w zakresie edukacji targowej i omówieniu przygotowywanej konferencji. W 1. Konferencji Naukowej PIPT wzięło udział 12 profesorów z 9 wyższych uczelni. Celem konferencji było przedstawienie kadrze naukowej planów PIPT w zakresie promocji i edukacji targowej, inwentaryzacja realizowanych i planowanych w Polsce programów edukacyjnych w zakresie marketingu targowego w szkołach wyższych, a także przestawienie naukowcom idei międzynarodowego konkursu CENTREX na pracę na temat targów i omówienie możliwości jego realizacji.

We wnioskach z konferencji stwierdzono, że edukacja targowa jest potrzebna na co najmniej 2 płaszczyznach: 1/ szkolenia dla kadry profesjonalistów firm targowych (organizatorów targów, operatorów obiektów, firm budujących stoiska targów) 2/ szkolenia dla studentów szkół wyższych, przyszłych pracowników działów marketingu firm, z zakresie rozumienia funkcji targów komunikacji biznesowej i jako instrumentu marketingu. W celach edukacyjnych potrzebna jest fachowa literatura. W jej przygotowanie zaangażowała się PIPT. Dostępne materiały szkoleniowe UFI na bezpłatnej licencji można udostępnić wszystkim zainteresowanym uczelniom. Ponadto uznano, że należy pobudzać zainteresowanie studentów tematyką targową poprzez uruchamianie cyklów specjalnych zajęć nt. targów – w kołach naukowych, doskonalenie i poprawę atrakcyjności zajęć, zajęcia praktyczne z udziałem specjalistów targowych, szkolenia na płaszczyźnie e-learning, a także poprzez ogłaszanie konkursów na prace naukowe i inne – na tematy dotyczące targów i organizację przez firmy targowe staży dla studentów. Studentów postanowiono włączyć do w udział w 2. Konferencji Naukowej PIPT.

2.Międzynarodowa Konferencja Naukowa PIPT „Edukacja targowa w Świecie, w Europie i w Polsce”

Odbyła się 20 października 2011 roku w Poznaniu. Uczestniczyli w niej naukowcy z blisko 17 wyższych uczelni, przedstawiciele firm targowych oraz studenci - w sumie ponad 50 osób. Gośćmi honorowymi byli Janos Barabas, wiceprezydent Światowego Stowarzyszenia Przemysłu Targowego UFI oraz przewodniczący Komitetu Edukacji UFI, a także Karoly Nagy, dyrektor zarządzający CENTREX – Międzynarodowego Stowarzyszenia Przemysłu Targowego, członek Komitetu Edukacji i Komitetu Marketingu UFI, a także członek honorowy PIPT.

Patronat medialny nad konferencją objęły: Radio Merkury, TV Poznań, magazyn marketingu Brief, portal wiedzy Brief 4 Poland, portal targowy Expovortal.com. Partnerem Konferencji były Międzynarodowe Targi Poznańskie, JMT Polska, Meliński Minuth oraz organizacje targowe CENTREX i UFI.

Podczas konferencji zostały zaprezentowane najlepsze światowe praktyki edukacyjne w branży targowej (z UFI i CENTREX) oraz krajowe programy dotyczące edukacji targowej, z Kielc, Lublina, Poznania, Rzeszowa. Podstawowym celem konferencji było stworzenie programu edukacji targowej w szkołach wyższych, a na potrzeby tej edukacji dla katedr marketingu przydatny będzie materiał szkoleniowy UFI pt. Rola targów w miksie marketingowym”. Wyrażono potrzebę przetłumaczenia materiałów z języka angielskiego na język polski, bowiem studenci polskich uczelni nadal w większości nie są przygotowani do tego, aby uczestniczyć w zajęciach prowadzonych w języku angielskim. Ponadto postanowiono, że materiały UFI należy uzupełnić o polskie case studies, opracowywane przez uczelnie we współpracy z organizatorami targów. Umożliwią one przełożenie wiedzy na praktykę akademicką – studenci będą wówczas mogli osobiście prześledzić zarówno cały proces powstawania targów i ich działanie, jak i zrozumieć działanie targów jako instrumentu komunikacji biznesowej i marketingu.

Informacja prasowa o konferencji (wraz ze zdjęciem) ukazała się w serwisach informacyjnych UFI (UFI Info).

„Rola targów w miksie marketingowym” – nowe materiały szkoleniowo- dydaktyczne PIPT / UFI

Zgodnie z programem działania PIPT oraz ustaleniami dotyczącymi przygotowania nowych materiałów dydaktycznych z zakresu marketingu targowego, w grudniu 2011 r. PIPT opracowała na bezpłatnej licencji (prawa autorstwa należą do UFI, Uniwersytetu w Ravensburgu i EISTC w Niemczech) polską wersję kursu „Rola targów w miksie marketingowym”. Na obszerne materiały dydaktyczne (niemal 200 stron) złożyły się: dokumentacja w formacie PDF oraz prezentacja w PowerPoint, w wersji otwartej, umożliwiająca dowolne dzielenie materiału pod potrzeby kursów szkoleniowych. PIPT otrzymała prawo do wykorzystywania tych materiałów w swoich działaniach edukacyjnych i udostępniania materiałów zainteresowanym szkołom wyższym. Promocja nowego materiału edukacyjnego miała miejsce w 2012 roku.

Konkurs PIPT we współpracy z CENTREX – Wizja targów do 2020 roku

Konferencja w X 2011 r. była okazją do ogłoszenia przez Polską Izbę Przemysłu Targowego i Międzynarodowy Związek Statystyk Targowych CENTREX konkursu na esej o tematyce targowej „Wizja targów do roku 2020”. Pomysłodawcą konkursu był CENTREX. Celem konkursu było poznanie wizji i opinii młodego pokolenia na temat targów oraz przekonanie ich do myślenia o targach jako o skutecznym instrumencie komunikacji marketingowej. Założono, że Konkurs będzie podzielony na dwa etapy: 1/ krajowy – realizowany przez organizacje targowe z poszczególnych krajów Europy Środkowo - Wschodniej (Czechy, Słowacja, Polska, Rumunia, Bułgaria i Ukraina i międzynarodowy, 2/ międzynarodowy - o etapu międzynarodowego przechodzili laureaci konkursów krajowych.

Działalność edukacyjna PIPT w latach 2009 - 2010

Upowszechnianie marketingu targowego na poziomie szkół wyższych

PIPT kontynuowała współpracę z jedenastoma szkołami wyższymi w Polsce realizującymi wykłady i ćwiczenia z marketingu targowego. Zajęcia prowadzone były w ramach programów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych, licencjackich, magisterskich i podyplomowych, na kierunkach: zarządzanie, marketing, stosunki międzynarodowe, komunikacja i promocja w biznesie - w ramach przedmiotów: marketing (marketing bezpośredni i CRM, marketing targowy, marketing wystawienniczy, marketing terytorialny, marketing międzynarodowy, marketing na rynku instytucjonalnym, marketing usług, marketing w handlu, euro marketing, planowanie działalności marketingowej), targi (targi i eventy, targi i wystawy gospodarcze, targi w gospodarce rynkowej), komunikacja (komunikacja targowa, komunikacja z rynkiem, sztuka komunikacji, funkcjonowanie i organizacja targów), PR, strategia promocji.

Zgodnie z zapotrzebowaniem uczelni PIPT zaopatrywała uczelnie w aktualne wydawnictwa izbowe i inne materiały promocyjne (plakaty UFI/PIPT promujące targi, informacje o rynku targowym). Lista uczelni, kierunków studiów i przedmiotów była publikowana w Raporcie PIPT Targi w Polsce oraz wysyłana do UFI celem aktualizacji międzynarodowej listy uczelni i przedmiotów i prezentacji na posiedzeniach Komitetu Stowarzyszeń i Komitetu ds. Edukacji UFI.

Rada PIPT udzieliła patronatu nowej pozycji z zakresu marketingu targowego, która ukazała się w 2010 roku – książce „Współczesne targi. Skuteczne narzędzie komunikacji marketingowej.”, autorstwa dr Marcina Gebarowskiego, adiunkta w Katedrze Marketingu Politechniki Rzeszowskiej – nowoczesnemu podręcznikowi akademickiemu, a zarazem książce dla praktyków – przedsiębiorców, którzy chcą być skuteczni w biznesie. Opracowanie zawiera imponujący zbiór informacji na temat sposobów organizowania wystąpień targowych zarówno małych przedsiębiorstw jak i koncernów oraz analizy przypadków (case studies) z omawianej dziedziny. Autor dowodzi, że najefektywniejszą formą kontaktu w biznesie jest spotkanie twarzą w twarz, zaś kontakt bezpośredni na targach przekłada się na konkretne wymierne korzyści.

Na stronie polfair.pl funkcjonował dział „Poradnik wystawcy”, zawierający artykuły ekspertów (A. Kuca, dr M. Zieiński, dr M. Gębarowski) na temat udziału w targach. Pod oddzielnym banerem „Marketing targowy” zainteresowani mieli dostęp do treści książki „Marketing targowy. Vademecum wystawcy.” pod redakcją Henryka Mruka i Alojzego Kucy, wydanej z inicjatywy Polskiej Korporacji Targowej i Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.

Aspekt edukacyjny miał też prezentacja na stronie polfair.pl artykułów prasowych z prasy targowej, związanych tematycznie z udziałem w targach i korzyściami z tej inwestycji marketingowej i badaniami międzynarodowymi na temat skuteczności targów jako instrumentu komunikacji i marketingu.

Działalność edukacyjna PIPT w latach 2007-2008

Upowszechnianie marketingu targowego na poziomie szkół wyższych

W 2007 roku kontynuowana była współpraca PIPT z czołowymi polskimi specjalistami w dziedzinie marketingu. Na 11 wyższych uczelniach, w ramach różnych kierunków studiów stacjonarnych, zaocznych, podyplomowych, seminariów magisterskich i doktoranckich co najmniej 30 wykładowców prowadziło zajęcia z marketingu targowego. Między innymi w X 2007 r., we współpracy z PIPT, pod kierownictwem prof. dr. hab. Henryka Mruka z poznańskiej Akademii Ekonomicznej, uruchomione zostało po raz ósmy Studium Podyplomowe Komunikacji i Promocji w Biznesie.

Przy współpracy z dr Marcinem Gębarowskim z Politechniki Rzeszowskiej Polska Izba Przemysłu Targowego rozpoczęła stały monitoring bazy szkół wyższych oraz programów edukacyjnych w zakresie marketingu targowego na wyższych uczelniach w Polsce.

PIPT udostępniała materiały merytoryczne do zajęć z marketingu targowego. Pomocnym narzędziem edukacji był praktyczny podręcznik z zakresu nowoczesnego marketingu targowego: „Marketing targowy. Vademecum wystawcy” (PKT, 2006).

Działalność edukacyjna PIPT w latach 2005 - 2006

Wydanie podręcznika: „Marketing targowy. Vademecum wystawcy”

Powzięty jeszcze przez Polską Korporację Targową, w 2005 r., zamysł wydania praktycznego podręcznika z zakresu nowoczesnego marketingu targowego, skierowanego do aktywnych uczestników rynku targowego - wystawców, a także do uczniów i studentów zawodowych szkół wyższych, tworzących zaplecze dla przyszłej kadry kierowniczej i specjalistów marketingu małych i średnich przedsiębiorstw, poparli wybitni polscy naukowcy reprezentujący katedry marketingowe uczelni wyższych, skupieni wokół Forum Myśli Targowej PKT. Potwierdzili oni dotkliwy brak takiego podręcznika na rynku.

Podczas spotkania członków PKT w Łodzi w styczniu 2006 r., odbyła się prezentacja maszynopisu treści książki, opracowanej przez 7-osobowy zespół autorski, pod redakcją merytoryczną prof. dr hab. Henryka Mruka z Katedry Strategii Marketingowych poznańskiej Akademii Ekonomicznej. Materiały zostały znakomicie przyjęte i w pełni zaakceptowane przez środowisko korporacyjne, wobec czego Biuro przystąpiło do prac wydawniczych.

Książka ukazała się w marcu 2006 r., w nakładzie 3 000 egzemplarzy. Jesienią 2006 r. poradnik został również wydany w języku angielskim w formie wydawnictwa multimedialnego (płyta CD), w nakładzie 500 egzemplarzy. Światowa premiera poradnika „Trade Fair Marketing. Exhibitor’s Manual” miała miejsce podczas 73. Kongresu UFI w Pekinie (XI/2006). Płyta CD została też przekazana naszym zagranicznym partnerom targowym (UFI, AUMA, CENTREX, EFU).

Kontynuacja działań w zakresie upowszechniania marketingu targowego na poziomie szkół wyższych i średnich

PKT kontynuowała rozpoczętą w 2000 r. współpracę z czołowymi polskimi specjalistami w dziedzinie marketingu, tworzącymi zaplecze intelektualne polskiego przemysłu targowego, prowadzącymi działalność edukacyjną w dziedzinie marketingu targowego. W październiku 2006 r. Katedra Strategii Marketingowych poznańskiej AE, pod kierownictwem prof. dr hab. H. Mruka, we współpracy z Polską Korporacją Targową uruchomiła po raz siódmy Studium Podyplomowe Komunikacji i Promocji w Biznesie, umożliwiające zainteresowanym absolwentom wyższych studiów licencjackich i magisterskich zdobycie wiedzy i umiejętności praktycznych z zakresu m.in. marketingu targowego, technik komunikowania się z rynkiem, technik negocjacji, zarządzania komunikacją bezpośrednią, prowadzenia negocjacji i innych.

Dzięki powołaniu przez PKT Forum Myśli Targowej, obecnie na kilkunastu polskich wyższych uczelniach (m.in. również Akademie Ekonomiczne w Katowicach, Krakowie i Wrocławiu, Uniwersytet Łódzki, Akademia Świętokrzyska w Kielcach, Szkoła Główna Handlowa i Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koźmińskiego w Warszawie, Wyższa Szkoła Handlowa z Wrocławia, Politechnika Rzeszowska), w ramach różnych kierunków studiów stacjonarnych, zaocznych, podyplomowych, seminariów magisterskich i doktoranckich, odbywają się zajęcia i wykłady z marketingu targowego. W sumie zajęcia prowadzone są obecnie przez ponad 30 wykładowców.